بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» هفت وادی (وادی دوم - عشق)

هفت وادی (وادی دوم - عشق)

اگرچه که تمام منازل و وادی های سلوک را به جهت نظری می توان در ساعاتی محدود و اندک به نوشته در آورد ولیکن اگر سالک بخواهد سلوک عملی بفرماید ، ممکن است سالها بگذرد و او همچنان در یک وادی ساکن و ثابت باقی مانده باشد . البته خلاف آن نیز ممکن است که به فضل حق و مدد ولی امر ، حتا در ساعاتی و یا حتا در یک نفس ، به سرمنزل مقصود واصل شود . ولیکن آنچه که سالک عزیز باید در نظر داشته باشد این است که عجله ای در کار نداشته باشد و با صبر و استقامت ، منازل سلوکی را طی کرده و تنها در پی رسیدن به منزل آخر با سرعت بالا نباشد بلکه سعی بفرماید که از هر لحظه از سلوک خویش لذت ببرد ، چرا که همانگونه که پیش از این عرض شد در سلوک عملی عرفانی هر لحظه سالک را بشارتی می رسد و هر لحظه برای او عیدی از نو اتفاق خواهد افتاد ، پس ای عزیز طریق ، بدان که از لحظه ای که اراده به سلوک عملی فرمودی دو اتفاق در جریان افتاده است ، نخستین این است که نگاه رب و دست حضرتش به تو بوده و حمایتگر تو است و دیگر اینکه لشکر شیاطین و نفوس جاهل در پی شکست دادن و فریفتن تو هستند . پس اولین را که مدد حق است ، سرمایه ی خویش کن و با آن به جنگ با دومین که نفوس شیطانیه هستند قیام بفرما .


چون سالک وادی طلب را طی کرده و به بالاترین مرتبه از مراتب وادی طلب رسید وارد وادی دوم می شود که آن را وادی مقدسه ی عشق می گوییم . چون نار عشق افروخته گردد ، عقل را به کلی بسوزاند . البته منظور از سوختن عقل این نیست که سالک زان پس در امور خویش از قوه ی عقلانیه مدد نخواهد گرفت ، بلکه به این معناست که چون شدت طلب ایجاد شد سالک به حدی از عشق رسد که به هر وسیله و در هر لحظه کوشش می فرماید که به حضرت معشوق نزدیکتر شود . و بدان که مرکب این وادی مقدسه ، درد است . و اگر درد نباشد هرگز این سفر تمام نشود و عاشق در این رتبه جز معشوق خیالی ندارد و جز محبوب پناهی نجوید و در هر آن صد جان رایگان در ره جانان دهد و در هر قدمی هزار سر در پای دوست اندازد .

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟


بسیاری از سالکان در این وادی بوده و نشانه ی فدا گشتنشان در آسمانهای معنوی به یادگار مانده است . چنانچه که در بدو ظهور هر یک از انبیاء الهی علیهم السلام ، مشاهده می شود که برخی نفوس به قدری عشق به پیام نبی و خداوند داشته اند که بدترین شکنجه ها را تحمل فرموده و به مقام شهادت ارتقاء یافته اند . این سر اندازی ها در کل ادیان موجود و مشهود بوده و در ادبیات نیز جلوه گر شده است ، چنانچه مشاهده می شود که حضرت حافظ علیه الرحمه می فرماید ،

در زلف چون کمندش ای دل مپیچ که آنجا

سرها بریده بینی ، بی جرم و بی جنایت

و زلف یار اشاره ای است به صفات یار و صفات حضرت پروردگار که همه به وجود مبارکش ختم می شوند ، چنانچه که همه ی نخهای موی معشوقه ، به یک سر ختم می شوند ، از همین روی است که موی معشوقه در ادبیات عرفانی ، یکی از معانی ای که پیدا می کند ، صفات حق است که در کل شئی متجلی شده است و همه به ذات مبارک او برمیگردند .


ای برادر من ، تا به مصر عشق درنیایی به یوسف جمال دوست واصل نشوی و تا چون یعقوب از چشم ظاهری نگذری چشم باطن نگشایی ، آری برای رسیدن به معشوق ، و رویت جمال محبوب ، باید از چشم ظاهری گذشت تا چشم باطنی گشوده گردد و دلدار بر عاشق نمایان شود . بستن چشم ظاهر به این گونه است که سالک باید جهد فرماید که هر آنچه را دیده و شنیده به کناری بگذارد و متکی به دانسته های اندک خود نباشد ، چرا که اگر سالک متکی به دانسته های محدود خویش باشد ، دلبر آسمانی را نخواهد دید چه اینکه معلومات سالک محدود است و دلبر آسمانی نامحدود ، پس چگونه به محدود ، درک نامحدود توان کرد ؟!


پس ای سالک عزیز ، غره به این مشو که چند کتاب خوانده ای یا چند حکایت شنیده ای ، با دیده و گوش خالی بیا و از محضر دوست کسب معانی بفرما ، در این صورت است که چون یعقوب دیده ی باطنی ات گشوده شود تا به بویی از پیراهن یوسف ، وجود او را توانی شناخت . پس اگر از محدود خویش بگذری و به نامحدود دوست ناظر باشی ، مشامت آنچنان قوی گردد که دوست را در هر کجای عالم که باشد بشناسی و ندای نورانی اش را از هر جهت که بیاید ، بشنوی . نکته ی ظریفی که در اینجا ذکرش لازم است این است که چگونه ممکن است که طلب به عشق منتهی شود؟ ای سالک عزیز ، بدان که چون صفات موجودی عالی و کامل را بشنوی و مشاهده کنی ، طالب او شوی چرا که ذات تو جویای تعالی است . چون طلب کردی و به دیده ی انصاف نگریستی خواهی دید که بین تو و او ، فاصله ای زیاد است ، این فاصله و دوری ، تولید محبت بیش از پیش می کند . فلذا دوباره جویای صفات حضرتش می شوی و چون جویا شدی به صفاتی دیگر عالم می شوی و چون دوباره دوری خود از آن وجود مبارک را فهم نمودی ، باز هم محبت بیشتر و بیشتر می شود ، این زنجیره ی طلب و دوری و محبت آنقدر ادامه پیدا خواهد کرد که ناگهان اخگر عشق بر دل تو فروزان خواهد شد . در این مقام است که سر از پا نشناسی و به عشقی بزرگ و آتشی فروزان در دل ، به دنبال یار گردی .

نشان عاشق آن باشد که سردش بینی از دوزخ

نشان عارف آن باشد که خشکش بینی از دریا

بدان ای عزیز ، که سالک چون به منزل عشق رسید ، دیگر از دوزخ و آتش آن ترسی ندارد . عاشق عبادت خداوند را برای ترس از دوزخ و دوستی بهشت نمی کند بلکه تنها برای عشق اوست که احکامش را عامل است . چنانکه حضرت مولانا علی ابن ابیطالب علیه السلام در دعایی که به جناب کمیل تلقین فرمود می فرماید که : ای خدای من ، من می توانم بر گرمی آتشت صبر کنم اما چگونه صبر کنم بر دوری تو؟

این است که عرض می شود که نشان عاشق آن باشد که سردش بینی از دوزخ . و دیگر اینکه بدان که دریا به باور ما مجموعه ی هواهای نفسانیه است ، که در مصراع دوم میفرماید که نشان عارف آن باشد که خشکش بینی از دریا . یعنی دامن عارف را لکه ای از هواهای نفسانیه تر نسازد .

پس باید به نار عشق حجابهای نفس شیطانی سوخته شود ، پس ای سالک راه دوست ، بدان که چون به این وادی مقدس رسیدی حجاب های نفسانی به کناری روند و همه به شعله ی عشق بسوزند .

مراتب سالکان در این وادی مقدسه ، بسیار است چه اینکه هر وادی را مراتبیست و سالک در یک وادی تا به والاترین مراتب آن وادی نرسد ، به وادی بعدی وارد نخواهد شد . و این به باور ما ، همان بهشتی است که در قرآن شریف می فرماید که مراتب دارد . پس ای سالک عزیز ، بدان که سلوک عملیه ، در واقع بهشت است ، بهشتی که درجات و مراتب دارد و تو به هر میزان که بخواهی می توانی به مراتب والاتر نایل شوی ، پس همت خویش را بالا بگیر و کمر را محکم ببند تا به والاترین منازل رسی و به مراتب کوچک و پایین راضی نگردی . برای فهم بیشتر این وادی مقدسه ، خواندن آثار منظوم عاشقانه ی حکما و شعرای بلند مرتبه ی ایران زمین ، بسیار مفید می باشد . اگر با این درک که اکنون یافته ای و با صبر و به آرامی ، آن منظومه ها را بخوانی ، خواهی دید که چه بسیار رموز که در قالب داستانهایی ساده در دسترس تو قرار گرفته است و تو تا کنون به راحتی از کنار آنها گذشته ای . اما این را نیز بدان که مرکب این وادی چنانچه عرض شد ، درد است . پس ای حبیب من ، بدان که درد بر قلب پاکت هجوم خواهد آورد و لشکر غم لحظه ای تو را رها نخواهد کرد ، عاشق ، کوس رسوایی اش در تمام عالم می پیچد ولی این رسوایی بهتر از هزار اعتبار مادیست . چه اینکه اعتباری دایم و معنوی دارد . حالا به وقت خواندن شرح حال عشاق در منظومه های شیرین پارسی ، چشمانت پر از اشک خواهند شد چرا که آنچه را در سلوک خویش مشاهده میفرمایی در سرنوشت آن عاشقان نیز خواهی یافت . و این لذتی فراوان دارد و مستی ای تمام نشدنی .

از اینک ، در طبیعت بیش از پیش دقت بفرما و آثار صنع معشوقت را ببین ، بدان که نگاهی اینچنینی به طبیعت ، برای تو در حکم عبادتست و آثار مفیده ی زیاد دارد . تسبیح حضرتش به ذکرهای مختلف از جمله ذکر شریفه ی سبوح قدوس ربنا و رب الملائکه و الروح آثار مفید فراوانی دارد که انشاءالله به آنها ذاکر باشی و نوری بیش از پیش بگیری .

تن و جانت ، آرام و شاد باد


آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

با سپاس

محسن نامدارزاده

م.ن.صفا

تگ ها :   سبک زندگی

بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده